الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجه گزارشات صعود قلل ایران

هرکس راهی کوهستان شود، می‌داند که سفرش می‌تواند بی‌بازگشت باشد، اما آنها که کوهستان را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که در آن فضا چیزی نهفته است که نمی‌توان از آن دل کند.

آنهایی که اهل کوهنوردی هستند، می‌دانند که کوهستان سخاوتمندانه زیبایی‌هایش را دراختیار کوهنورد می‌گذارد، اما با مهمانانش هیچ‌گاه شوخی ندارد. کوهنوردی ورزشی است که اشتباه در آن، حکم اشتباه در ورزش‌های دیگر مانند فوتبال را ندارد که در آن حداکثر می‌توان یکی یا دو بازی را از دست داد، بلکه در این ورزش آنچه از دست می‌رود، جان کوهنورد است.

اما آنهایی که با کوهستان اخت شده‌اند، این را نیز می‌دانند که در این فضا چیزی جریان دارد که به سادگی نمی‌توان از آن دست کشید. آنچه یک کوهنورد در هر پیچ‌وخم مسیر تجربه می‌کند یا طعم تنهایی و با خود بودن را، در هیچ‌ کجا جز کوهستان نمی‌توان سراغ گرفت.

 

 

گزارش برنامه قله دماوند14 و 15شهریور 1393

سرپرست :علی عسگری

همنوردان : هادی احمدی ، محمد ماشی، عباس صادق زاده ، محمد دهروان

 

 دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم با لینک مستقیم

 

دانلود فیلم با لینک مستقیم

 

در طول صعود به بارگاه سوم دوستانی برای پاک سازی دماوند آمده بودند ، که واقعا هیچ زبانی قادر به تشکر از این عزیزان نیست.اینکه چرا برخی کوهنوردان در طول مسیر بجای اینکه زباله ها را جمع کنند ،جرا خودشان زباله ساز می شوند واقعا جای نعجب دارد. کافیست هر شخص تنها زباله خود را با خود به پایین ببرد. بیایید در برابر حفاظت از منابع و تمیز کوهها بیشتر سعی کنیم. زباله جمع نمی کنیم لااقل زباله های خودمان را تا پایین ببریم. تا کوهها و منابع زیستی ما هیمشه پاکیزه بماند.

 دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم با لینک مستقیم

 

 

جمعه بعد از صرف صبحانه به طرف پلور حرکت کردیم.ساعت 11 به گوسفند سرا رسیدیم و بعد از تحویل بار ، به طرف بارگاه سوم صعود خود را اغاز کردیم ، ساعت 17 به بارگاه رسیدیم جای شما خالی ،شب یه سوپ توپول خوردیم ،عباس که کلا سیر شدن براش معنی تداره ،حسابی از شرمندگی غذا ومعده محتر مشون در امد و همین علت هم باعث شد فرداش نتونست برای صعود با ما بیاد.

خلاصه ساعت 22 سعی کردیم بخوابیم و همان طور که می دانید کلا خواب در ارتفاع به راحتی ،خانه نیست.تقریبا اکثر دوستانی که در پناهگاه بودند بصورت خواب و بیدار ،بلند می شدند و کسی نمی تونست به راحتی خواب خوبی کند.

گروهی از  مشهد امده بودند،که از 16 نفربودند، 8 نفرشون  دچار ارتفاع زدگی  شده بودند، سرپرست محترمشان ،بدنبال اسپرین می گشت برای رفع سردرد همنوردانش، و ظاهرا اطلاع دقیقی از بیماری ارتفاع و نحوه برخورد با اون رو نداشت  که این خود جای بحث مفصل و جدایی داره، که در این گزارش جاش نیست.

ولی توصیه من به خودم و دوستان اینه که اگر قرار کوه برید با کسی برید که اطلاعات کافی از کوه و علم ان و بیماریهاش داشته باشد.

شنبه ساعت 4 صبح بلند شدیم و بعد خوردن یه صبحانه نسبتا خوب ، ساعت 5 صبح صعود خود را اغاز کردیم، هوای خنک مطبوع و گاهی سرمای اذیت کننده در طول مسیر ، برزیبایی مسیر و صعود کمک بسازایی می کرد.

بنده که از سال 89 نتونسته بودم بدلیل بیماری ریوی ، به قله صعود کنم اینبار با توکل به خدا و کمک و راهنمایی دوست عزیزم دکتر مساعدیان ،و زدن آمپول دگزامتازون ، تونستم به راحتی به قله برسم البته ناگفته نماند که در انتهای مسیر وتپه گوگردی ، دیگه داشتم خفه می شدم و با وجود اینکه از ماسک فیلتر دار استفاده می کردم باز خیلی اذیت شدم. از سرفه و هوای گوگردی منطقه،و خلاصه اینبار به لطف خدا ، قله اجازه صعود و ایستادن بر بام پرافتخار ایران رو بعد از گذشت تقریبا 5 سال به من داد.

اینبار به اتفاق محمد ماشی و محمد دهروان تونستیم بر فراز قله بایستیم و دوستان عزیز ما عباس صادق زاده و اقای هادی احمدی به علت ارتفاع زدگی ترجیح دادند در بارگاه استراحت کنند.

 برای دیدن بقیه عکسها ادامه مطلب را ببینید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم مهر 1393ساعت 15:42  توسط علی عسگری  | 

بنام خالق کوهها

وقتی در کوهستان هستم بیشتر از هر جای دیگری احساس در خونه بودن را میکنم. 
برای من کوهستان تنها جایی ست که احساس آزادی میکنم و همین احساس 
آرامشی را به من میده که دیگر چیزی برایم اهمیتی نداره. زمان آرام میگیرد 
و این زیباترین احساس در دنیاست." 

 

چیزی که به عنوان یک میل خودخواهانه برای بیرون رفتن شروع شد و با تبدیل شدن به اجبار 
تحمیلی از سوی خود به قانع کردن دیگران به نادیده گرفتن ترسهای عیب جو از 
شکست خوردن یا بی اعتمادی و ریسک کردن برای بلند پروازی های خود 
یک تلاش ارزشمند است

 

نام برنامه:گزارش تصویریی قله علم کوه از مسیر حصار چال

سرپرست :علی عسگری

کمک  :مجید ربیع پور

همنوردان:خانم راش از کشور سویس و خانم سر کرده ای از انگلستان

برای دیدن بیقه عکسها ادامه مطلب راببینید

 علم کوه

علم کوه

 

علم کوه

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هجدهم شهریور 1393ساعت 23:48  توسط علی عسگری  | 


 
 "لایت فاگ" شرکتی است که برای از بین بردن آلودگی هوا در شهرهای صنعتی راهکاری ساده را پیدا کرده است. این شرکت با تولید دوچرخه تصفیه گر قصد انجام این کار را دارد.
 
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، هوای آلوده شهرهای دنیا باعث شده است تا طراحان هر ساله نیم نگاهی را به رفع این مشکل بزرگ داشته باشند و برای سلامت بشر بیشتر تلاش کنند. از جمله این تلاش ها می توان به وسیله هایی اشاره کرد که به راحتی هوا را تصفیه می کنند.

به تازگی دوچرخه ای به نام "APB" طراحی و رونمایی شده است که می تواند در هنگام حرکت مقداری از هوای اطراف خود را تصفیه کند تا هم هوای سالم به ورزشکار برسد و هم بخشی از هوا تمیز شود. شاید در ابتدا این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما دوچرخه تصفیه کننده طرحی انقلابی خواهد بود.

"لایت فاگ" شرکت طراح این دوچرخه است که مکانیزم بسیار ساده ای را در دل آن قرار داده است. این سازنده تایلندی یک دستگاه تصفیه کننده هوا را روی دسته دوچرخه قرار داده است و همچنین بدنه آن نیز با چمن کاری و فضای سبز پوشیده شده است!

در سیستم این دوچرخه هوا وارد منطقه ای بین دسته و بدن دوچرخه سوار گیر افتاده و پس از چند ثانیه تمام کثیفی های آن گرفته می شود. دستگاه تصفیه کننده هوا با رکاب زدن دوچرخه سوار روشن شده و کار می کند. این دوچرخه برای سال های ۲۰۲۰ آماده عرضه خواهد شد.







 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم مرداد 1393ساعت 23:24  توسط علی عسگری  | 

امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی مردم تبدیل شده است و به خصوص در شهرهای بزرگ خود را بیشتر نشان می‌دهد. در کنار این مورد، عدم تحرک و فعالیت بدنی نیز خود مشکلی دیگر به حساب می‌آید.

حال در این شرایط، باید ورزش و فعالیت را بیشتر کرد یا از ترس آلودگی هوا آن را کنار گذاشت؟

شاید خیلی از ما شنیده باشیم که دوچرخه ‌سواری یا دویدن در خیابان‌های شلوغ و آلوده برای سلامتی ما ضرر دارد. اما آیا واقعا آلودگی هوا، فعالیت و ورزش را برای ما خطرناک می‌سازد؟

انجام فعالیت‌های هوازی مثل پیاده روی یکی از کلیدهای اصلی برای داشتن زندگی سالم است. با این حال، ممکن است اگر به طور مرتب در مناطقی با هوای آلوده ورزش کنید، اثراتی منفی نیز بر سلامت شما داشته باشد. به خصوص اگر از آسم یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی رنج می‌برید، یا به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا هستید.

ما در حین انجام فعالیت‌های هوازی حتی فعالیت‌هایی با شدت کم، بسیار بیشتر از زمانی که در حال استراحت هستیم، نفس می‌کشیم، بنابراین در این مواقع هوا را عمیق‌تر به ریه‌ها وارد می‌کنیم. همه این عوامل کمک می‌کنند تا بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیریم و به این ترتیب ورزش کردن در هوای آلوده خطرناک می شود.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا یا دود و گرد و غبار می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود. از جمله این که صدمات قابل توجهی به ریه‌ها وارد می‌کند یا خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را میان زنان سالمند افزایش می‌دهد. خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نیز تهدیدکننده است.

اما اگر سالم هستید و بیماری خاصی شما را رنج نمی‌دهد، آلودگی هوا بهانه خوبی برای کنار گذاشتن ورزش نخواهد بود.

برای کاهش اثرات آلودگی هوا هنگام ورزش بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

* زمان ورزش کردن را با توجه به آلودگی هوا انتخاب کنید. مواقعی که آلودگی هوا در بیشترین حد است، از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنید.

* خیابان‌ها و مکان‌های شلوغ و پرترافیک را برای ورزش انتخاب نکنید. میزان آلودگی هوا در فاصله ۱۵ متری خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ به بالاترین حد خود می‌رسد. پس بهتر است در اطراف این مکان‌ها ورزش نکنید.

* در نهایت اگر نمی‌توانید شرایط مناسبی را فراهم سازید در فضای بسته ورزش کنید. می‌توانید روال عادی فعالیت‌های خود را تغییر داده و فعالیت‌هایی در داخل محیط بسته انجام دهید. به کلاس‌های ورزشی بروید و از سالن‌های ورزشی یا از باشگاه محلی استفاده کنید.

* به یاد داشته باشید اگر بیماری و شرایط خاصی دارید،  قبل از ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:سلامت نیوز

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم مرداد 1393ساعت 23:17  توسط علی عسگری  | 

 

فرود با استفاده از روش ترمز دو کارابینه the double carabiner brake rappel 

By Ian Nicholson

با توجه به شروع فصل سنگنوردی این مطلب می تواند در مواقع ضروری مفید واقع گردد:

 

 

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که ابزار فرودتان را بر روی دیواره از دست داده باشید و در حال پائین رفتن با صدای ((tink, tink, tink))...  به آن نگاه کرده باشید.

ولی با داشتن چهار کارابین ساده با هر شکل و هر نوع دهانه ای و همچنین یک کارابین پیچ دار شما می توانید به راحتی فرود رفته و به روی زمین برسید. روش ترمز دوکارابینه یکی از بهترین روش های فرود بدون استفاده از ابزار فرود است. این روش به مراتب کارآمد تر و عملی تر از استفاده یک ابزار برای دو نفر است و در مقایسه با استفاده از گره حمایت یا Munter hitch، در روش دو کارابینه طناب پیچ و تاب کمتری بر می دارد.

Munter hitch

 

 

کارابین های مورد نیاز در این روش:

این روش در دهه 1970 و قبل از اینکه ابزار پیشرفته فرود استاندارد مطرح شوند، توسط کوهنوردان استفاده می شد. در آن زمان کارابین های بیضی شکل با دهانه های یک تکه (غیر سنجاقی- wire-gate) رایج بود. اگرچه این روش فرود با کارابین های بیضی شکل ساده تر است ولی شما می توانید از هر نوع کارابینی شامل کارابین ساده یا پیچ دار – کارابین سنجاقی یا با دهانه خمیده استفاده کنید. برای این کار شما به چهار کارابین ساده و یک کارابین پیچ دار (قفل خودکار) نیاز دارید. همچنین شما می توانید دوکارابین ساده را با دهانه های معکوس ، بجای یک کارابین پیچ دار استفاده کنید. در هر حال نباید در این روش از کارابینچه هایی که به اندازه کافی بزرگ نیستند، یا کارابیین هایی با لبه های تیز که به می توانند به طناب صدمه بزنند، استفاده کنید. اساساً شما می توانید این روش فرود را با کارابین های گلابی یا کارابین های دهانه خمیده انجام دهید ولی کارابین های تمام بیضی یا کارابین ها D شکل، نصب راحت تر و فرود نرم تری خواهند داشت.

 

 

 

نحوه ی اجرا:

کارابین پیچ دار یا قفل خودکار خود را به حلقه فرود هارنس خود متصل کنید و اگر کارابین پیچ ندارید از دو کارابین ساده را با دهانه معکوس استفاده کنید. حال از دو کارابین ساده دیگر با دهانه های معکوس استفاده کرده و آنها را به کارابین پیچ دار بیاندازید (کارابین های A در تصویر). حال در هر دو رشته طناب فرود یک حلقه باز( خم) ایجاد کرده و از بین دو کارابین های ساده ی A عبور دهید ( قسمت B در تصویر). در این مرحله دو کارابین ساده دیگر از زیر حلقه طناب ایجاد شده عبور داده و مطابق شکل به دور کارابین های A بیاندازید (کارابین های C در تصویر) و مطمئن شوید که طناب بر روی ستون کارابین ها قرار گرفته است و نه بر روی دهانه ی آنها. این کارابین ها (C) در سیستم به عنوان ترمز عمل خواهند کرد و بهتر است به شکلی قرار بگیرند که دماغه ی آنها مخالف هم باشد یعنی یکی به سمت راست و یکی به سمت چپ.  

عکس با کیفیت بالاتر

 

 

 

 

مزایای روش

این روش به نرمی استفاده از ابزار نرمال نخواهد بود. برای ترمز کردن شما همچنان باید زاویه طناب را ( با کشیدن طناب به سمت پائین) تغییر دهید و برای بالا بردن سرعت به شکل برعکس عمل کنید (طناب را به سمت بالا ببرید). اما توجه داشته باشید که این تغییر زاویه به نسبت ابزار استاندارد فرود، مستقیما با سرعت فرود مطابقت نخواهد داشت و کمی نامنظم خواهد بود بنابراین شما باید با توجه به موقعیت و سرعت خودتان، آن را کنترل کنید. همچنین در این روش بدلیل اصطکاک بالا، برعکس برخی از ابزار فرود مورد استفاده، به هیچ عنوان امکان صعود بر روی طناب و بازگشت به نقطه ی بالاتر وجود ندارد. امی این روش می تواند در شرایط بحرانی به شما کمک کرده و فرود ایمنی را برای شما به ارمغان آورد.

منبع

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و سوم مرداد 1393ساعت 15:40  توسط علی عسگری  |