کوهستان

الهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجه گزارشات صعود قلل ایران

نظرخواهی در مورد چگونگی صعود مسئولانه به دماوند

همۀ کوهنوردان طبیعت‌دوست کشور، از ریخت و پاش زباله در مسیرهای صعود به دماوند، و همچنین از فرسایش شدید خاک که ناشی از رفت و آمد مفرط در خارج از مسیرهای پاکوب است و  به‌ویژه در اطراف پناهگاه جنوبی به چشم می‌خورد، آگاهی دارند.

این آلودگی‌ها و فرسایش‌ها، در کنار مشکلات دیگری مانند چرای مفرط دام، رفت و آمد سنگین و چرای حیوانات باربر، آمد و شد خودروها تا ارتفاع 3000 متری مسیر جنوبی و 4000 متری غرب قله، معضل دفع فضولات انسانی، و ...  به سیمای طبیعی این میراث ملی آسیب رسانده است.

در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور ما، آسیب‌دیدگی طبیعت اثرات بسیار سختی دارد و بازگشت محیط‌های آسیب‌دیده به وضع طبیعی بسیار زمان‌بر و حتی ناممکن است.

فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، انجمن کوهنوردان ایران، و انجمن دوستداران دماوندکوه در نظر دارند راهکارهایی برای کاستن از اثرات منفی کوهنوردی و گردشگری در دماوند بیابند.

از این رو، از جامعۀ کوهنوردی و دیگر دوستداران محیط زیست درخواست داریم نظر و پیشنهادهای خود را در مورد چگونگی دست یافتن به این هدف با ما در میان بگذارند. امید است که با استفاده از این نظرها، و با جلب همکاری مردم محلی و کارشناسان دانشگاهی و مسئولان رسمی در سطوح گوناگون، بتوانیم گام‌های موثری برای حفاظت از برجسته‌ترین چشم‌انداز سرزمین خود برداریم.

 

 

منبع : انجمن دوستداران دماوند کوه http://www.damavandkooh.com/

 

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم آذر 1393ساعت 22:47  توسط علی عسگری  | 

 


 

مجله سیب سبز: برای تسکین درد گاهی سرما و گاهی هم گرما موثر است. مثلا وقتی مچ پای‌تان پیچ می‌خورد ممکن است بلافاصله سراغ فریزر بروید و یک قالب يخ يا بسته سبزی یخ‌زده را بردارید و روی مچ پای‌تان بگذارید تا درد کم شود یا به توصیه یک پزشک با گذاشتن یک بالشتک گرم روی شانه اسپاسم كرده و گرفته خود درد آن را کم کنید اما وقتی ساق پای شما بعد از یک پیاده‌روی طولانی درد گرفت چه باید کرد؟ یا وقتی با برداشتن چیزی سنگین از روی زمین عضلات‌تان کش می‌آید و دردناك مي‌شود چه روشی بهتر است؟
 


 به شيوه روانشناسي دردتان را كم كنيد

با یک بالشتک گرم یا یک کیسه یخ نمی‌توان مچ پای رگ به رگ شده یا تاندون پاره شده را درمان کرد اما گرم‌کردن و سرد‌کردن به موقع باعث می‌شود که این نوع از آسیب‌های جزئی سریع‌تر بهبود پیدا کرده و درد موضعي شما کمتر شود. بهتر است بدانید به عقیده دکتر سانو آهلووالیا، رئیس بخش جراحی ارتوپدی در مرکز پزشکی سدارنيويورك، این کار بسیار اهمیت دارد چون وقتی درد شما کم شود و حال‌تان بهتر باشد بهبود عضو آسيب‌ديده هم سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این مسئله ممكن است دلیل روانشناسی داشته باشد؛ که البته بدون شک عوامل فیزیولوژیکی هم در آن دخالت دارند چراکه وقتی درد کمتر شود می‌توانید حرکت کنید و خون بیشتری به سمت محل آسیب‌دیده جریان پیدا می‌کند. پس بايد بدانید چه موقع کیسه یخ را در محل آسيب بگذارید و کی از بالشتک گرم استفاده کنید.
 


وقتي بايد کیسه‌ای یخ از فريزر بيرون بياوريد

به گفته دكتر ميكل چاتنوري، متخصص فیزیوتراپی، یخ به سرعت رگ‌های خونی موجود در پوست و بافت‌های زیرین آن را تنگ کرده و جریان خون را کند می‌کند که باعث کم‌شدن سرعت عکس‌العمل‌های شیمیایی مثل ایجاد ورم و التهاب در آن قسمت می‌شود. برای اینکه سرد‌کردن ضرری نرساند می‌توانید از یک بسته یخ خرد شده یا سبزیجات یخ زده استفاده کنید و آن را هر یک تا 2 ساعت به مدت 20 دقیقه روی قسمت آسیب‌دیده بگذارید.   بهتر است برای جلوگیری از سرمازدگی یک حوله نمدار یا یک دستمال آشپزخانه را بین یخ و پوست خود قرار دهید. یادتان باشد اگر از یک بسته سبزیجات یخ‌زده استفاده کردید دیگر برای مصرف خوراکی آن را داخل فریزر نگذارید چراکه وقتی یخ سبزیجات باز می‌شود و دوباره یخ می‌زند ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.
 


 بلافاصله بعد از یک ورزش سنگین ...

یادتان باشد استفاده از کیسه یخ بلافاصله بعد از یک ورزش سنگین که احساس می‌کنید فشار زیادی به عضلات شما آمده، می‌تواند مانع گرفتگی و درد عضلات شود. 

زمانی که محل آسیب‌دیده بسیار گرم است: گرمای شدید ناحیه آسیب‌دیده به‌دلیل ایجاد عفونت یا التهاب است که با سرد‌کردن آن می‌توانید جلوی گسترش عفونت یا ورم را تا حدود زیادی بگیرید.

گرم‌بودن بیش از حد شکم در زمان حاملگی: بهتر است بدانید که گرمای زیاد ناحیه شکم در دوران حاملگی می‌تواند به جنین آسیب برساند و حتی ممکن است باعث نقص جنین شود؛ پس بهتر است بعد از مشورت با پزشک شکم خود را خنک کنید.
 


در این شرایط از کیسه یخ استفاده کنید

24 تا 48 ساعت اول بعد از آسیب‌دیدگی: دکتر آهلووالیا معتقد است چه قوزک پای شما رگ به رگ شده باشد و چه عضلات‌تان کش آمده باشد، استفاده از یخ در ساعات اولیه آسیب‌دیدگی از التهاب و ورم موضعي جلوگیری می‌کند یک متخصص فیزیوتراپی به نام دکتر هتلر هم معتقد است اگر در ساعات اولیه توسط کیسه یخ جلوی التهاب را نگیرید، درد و ورم شدید باعث ضعیف‌شدن شما شده و حرکت را برای‌تان مشکل خواهد کرد.
 


اما چه موقع بايد سراغ گرم‌كردن برويم

گرما دقیقا برعکس سرما عمل می‌کند. یعنی با باز‌کردن رگ‌های خونی جریان خون را افزایش داده و باعث انتقال سریع‌تر مواد ترمیم‌کننده و مغذی به ناحيه آسيب‌ديده می‌شود که می‌توانند یک ماهیچه منقبض و دردناك را به حالت عادی دربیاورند. همچنین به گفته دکتر هتلر گرم‌کردن محل آسیب‌دیده با تغییر پیام‌هایی که گیرنده‌های عصبی به مغز می‌فرستند باعث کاهش درد می‌شود. شما می‌توانید از یک بالشتک گرم نمدار که مدتی در آب گرم قرار داده‌اید یا یک بالشتک برقی یا بسته‌هایی مثل پاپ‌کورن که در مایکروویو گرم و باز می‌شوند استفاده کنید. یادتان باشد که برای جلوگیری از سوختگی در ابتدا پوست خود را با یک حوله یا پارچه بپوشانید. گرم‌کردن موضعي را بیش از 20 دقیقه ادامه ندهید و بگذارید پوست شما بعد از این زمان کاملا خنک شود. طبق توصیه دکتر هتلر هیچ‌وقت زمانی که خواب هستید از بالشتک گرم استفاده نکنید.
 


 در این شرایط از بالشتک گرم استفاده کنید:

یک تا 2 روز بعد از یک ورزش سنگین، البته در این زمان می‌توانید به‌جای گرم‌کردن با یک وسیله به پیاده‌روی بروید تا تمام عضلات شما به‌طور طبیعی گرم شوند.
 


 برای دردهای مزمن مثل کمردرد:

به گفته دکتر آهلووالیا، وان یا دوش آب گرم به‌خصوص برای رفع انقباض عضلاتی که به مدت طولانی منقبض بوده‌اند، بسیار مفید است.
 


چند روز بعد از آسیب‌دیدگی

بعد از گذشت چند روز ورم موضعي کم می‌شود و گرم‌کردن جریان خون را افزایش داده و باعث رساندن مواد ترمیم‌کننده و مغذی به ناحیه آسیب‌دیده می‌شود که نتیجه آن بهبود سریع‌تر آسیب‌دیدگی است. البته به گفته دکتر هتلر زمان مشخصی برای شروع گرم‌کردن وجود ندارد. اگر همچنان سرد کردن درد شما را کم می‌کند به این کار ادامه دهید اما اگر سرد‌كردن ديگر اثری روي موضع دردناك ندارد گرم‌کردن را شروع کنید.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم آذر 1393ساعت 22:15  توسط علی عسگری  | 

فراد چاقی كه با ناراحتی و یا به اجبار ورزش می كنند، نتیجه ی كمتری از وقت، زمان و تمریناتی كه انجام داده اند بدست می آورند. پزشكان به تازگی دریافته اند كه افراد چاق اگر می خواهند با ورزش كردن خود را لاغر كنند باید با شادی ورزش كنند وگرنه نتیجه ی معكوس بدست می آورند. براساس جدیدترین پژوهش ها، افراد چاقی كه با ناراحتی و یا به اجبار ورزش می كنند، نتیجه ی كمتری از وقت، زمان و تمریناتی كه انجام داده اند بدست می آورند. گفتنی است در عین حال، ورزش كردن تنها عامل برای كاهش وزن نیست و در رتبه ی دوم قرار دارد، رتبه ی اول برای كاهش وزن، توجه و نظارت دقیق بر روی رژیم غذایی فرد است. بررسی ها نشان می دهند افراد چاقی كه سالها به باشگاه های ورزشی می روند اما نتیجه ی لازم را بدست نمی آورند، باید مورد روانشناسی انگیزش قرار گیرند تا متخصص علت اصلی لاغر نشدن آنها را پیدا كند. از جمله دیگر عوامل بروز چاقی، عادات نامناسب غذایی، فاكتورهای ژنتیكی، مشكلات هورمونی و بالا رفتن سن است. در عین حال مربیان ورزش كه بر روی ورزش افراد چاق نظارت داشته اند، بیان می كنند افراد چاقی كه ورزش استاندارد تحت نظارت مربی و با علاقه انجام می دهند بهترین نتیجه را كسب می كنند.

+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم آذر 1393ساعت 22:9  توسط علی عسگری  | 

 

ابتکار در گرامی‌داشت اولین فاتح «ماترهون»؛ 
کوه‌نوردانی با نمایه‌های سرخ!
 

شرکت تجهیزات کوه‌نوردی سوئیسی به نام «ماموت» به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد صعود «ادوارد ویمپر» اولین کوه‌نورد صعود کننده به قله «ماترهورن» در رشته کوه‌های آلپ کار جالبی انجام داد!

این شرکت صدها کوه‌نورد را همراه عکاسی به نام «رابرت بوش» راهی منطقه کرد تا برای گرامی‌داشت این روز عکس‌هایی کم‌نظیر بگیرد.

این کوه‌نوردان در دامنه این کوه با روشن کردن چراغهای قرمز رنگی یاد و خاطره آقای «ویمپر» را گرامی داشتند ... عکس های «رابرت بوش» به خوبی سختی رنج صعود به این قله را همراه با حرکات نمادین کوه‌نوردان نشان می‌دهد:      

  

 

  

 

 

  

 

 

 

+ نوشته شده در  شنبه یکم آذر 1393ساعت 22:7  توسط علی عسگری  | 

ساختمان مرکز امداد و نجات کوهستان شهر تهران:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در راستای اجرای طرح امداد و نجات کوهستان در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز مشرف به شهر تهران (گردنه قوچک - دره کن)، شهرداری منطقه ۱ طی نامه ای ساختمان ناحیه ویژه کوهستان واقع در انتهای خیابان دربند را با شماره تلفن ۲۲۷۴۴۵۴۵ و شماره دورنگار ۲۲۷۱۲۹۰۹ به عنوان مرکز فرماندهی امداد و نجات کوهستان به فدراسیون معرفی نموده است که با اطلاع رسانی لازم کوهنوردان عزیز در صورت نیاز از خدمات این مرکز استفاده کنند.

از سایت فدراسیون

+ نوشته شده در  شنبه یکم آذر 1393ساعت 21:10  توسط علی عسگری  | 

مطالب قدیمی‌تر